ShareMusic använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies
En man sitter och sjunger inlevelsefullt och i bakgrunden syns åhörare.
Residenset innehöll improvisation med fokus på musik och dans. På bild ser ni Mike Mulshine tillsammans med dansaren Lovisa Larsson samt musikerna Ronald Heu och Hannah Harvigsson. Foto: ShareMusic & Performing Arts

TechLab residens del 2 med Mike Mulshine

Under fyra intensiva dagar i september ägde den andra delen av Stanforddoktoranden Mike Mulshines TechLab-residens rum. Vi var där och gjorde en intervju med Mike och nedan kan ni bland annat läsa om residenset i sin helhet, samskapande processer, Mikes höjdpunkter från dagarna och vad det var som gjorde att han ville jobba med just ShareMusic. Och, vad tycker Mike om begreppet "perfektion" egentligen?

Lyssna på texten

Lättläst version

Denna unika kreativa process tog sin början i Jönköping redan i juni, när Mike arbetade med dansaren Lovisa Larsson och musikerna Peter Larsson och Joel Mansour. Här kan du läsa mer om första residenset. Denna gång fick Mike, Peter, Lovisa och Joel förstärkning av musikerna Hannah Harvigsson, Ronald Heu och William Hedendahl som alla ingår i ShareMusics musikensemble i Skåne.

Ett samskapande residens med fokus på improvisation, musik och dans

Residenset tog plats på Mitt Möllan, en galleria vid Möllevångstorget i Malmö. Genom stora glasfönster kunde nyfikna passerande få en glimt av det som pågick inom residenset. Den tidigare tomma lokalen hade nu förvandlats till en lekfull plats fylld med piedestaler, soffor och en mängd rekvisita så som blommor, stegar och lampor. Precis som i den tidigare delen av residenset innefattade detta projekt mycket improvisation med fokus på musik och dans, och lamporna spelade en central roll genom att de till en viss del styrde vad som skulle utspela sig. Rummet var uppdelat i två sektioner: en större, mer öppen del och en mindre del som påminde om en biograf och en scen. I mitten av det stora rummet skapade deltagarna ett "konstverk" av återvunnet material som hängde i luften. Där dansade Lovisa med ett rep som löpte runt i hela rummet och ibland skapades improviserad musik när deltagarna ritade på papper. Efter sharingen fick vi på ShareMusic möjlighet att fördjupa oss i en intervju med Mike, för att utforska hans perspektiv på båda delarna av detta unika residens.

Hanna Harvigsson, Ronald Heu och Peter Larsson skapar musik med en ukulele, gitarr och Peters huvudinstrument - iPaden. Foto: ShareMusic

Vad var det som gjorde att du ville jobba med ShareMusic?

- Jag gillar verkligen ShareMusic, det är en underbar organisation som utforskar nya sätt att interagera med och uppleva musik. Jag skulle vilja att andra människor skulle få känna på samma sätt som jag gör när jag sjunger mina sånger eller skapar musik i allmänhet. Det känns alltid bra att göra musik - det är en glädjefylld handling även om den kan rymma smärta, lycka och glädje på samma gång. ShareMusic verkar också bjuda in till de värderingarna och ger möjlighet att förverkliga dem.

Processen under residenset beskriver Mike som mycket samarbetsinriktad och medskapande som involverar alla deltagare, inklusive publiken vid själva föreställningstillfället. Han menar också att processen involverade rummet i lokalen på ett grundläggande sätt.

- Rummet definierade i stor utsträckning processen. Sedan var det upp till deltagarna att utforska hur processen utvecklades, samtidigt som de bidrog med det de unikt hade förberett eller helt enkelt vad de gillade att göra. Saker lades till allteftersom, och alla hade något att säga till om. Det är den viktigaste delen, medskapandet där varje persons röst räknas och deras återkoppling alltid hörs.

En samskapande process

Mike berättar vidare att han inte hade några tydliga förväntningar på residenset men däremot som mål att skapa en rolig, musikalisk upplevelse och en plats där människor kan uttrycka och utforska sig själva på ett mer strukturerat sätt. Detta bland annat genom att bjuda in både besökare och utövare.

- Jag ville skapa ett utrymme där olika röster kunde samexistera och känna att de har liknande nivåer av inverkan och makt att få uttrycka sig och få känna sig bekväma med det.

Vi frågar vidare och ber Mike berätta om några höjdpunkter från residenset.

- Jag älskade verkligen de stunder där de spontana besluten i realtid under repetitionerna kom att forma vad vi skulle göra under den faktiska föreställningen, som "jag gillade när du flyttade den där växten” eller ”jag gillade hur du knöt det där repet runt stolarna men jag tror att det behöver vara mer dramatiskt”. Det är verkligen underbart att få uppleva den här typen av spontan koreografisk insikt. Det har varit fantastiskt att arbeta med alla som är öppna för att göra den typen av saker.

William Hedendahl framför sin egen tolkning av John Lennons låt "Imagine", ackompanjerad av sin assistent Salomon Jakobsson. Foto: ShareMusic

Mike förklarar att residenset även gav honom nya insikter.

- Jag såg residensen som en möjlighet att utvärdera användningen av sensorer och musikteknologi i ett “performance-sammanhang”. När är det nödvändigt och när fungerar det utan? Det är en fråga som jag har funderat mycket på och nu när residensen är över så kan jag konstatera att det viktigaste att fokusera på är att skapa en tillgänglig spelplats där människor har möjligheten att göra vad de vill och uttrycka sig själva. Det är något som kan uppnås genom denna typ av musikaliska process, som har varit både samskapande och interaktiv även på ett icke-teknologiskt sätt.

Vad är perfektion?

Mike berättar att en del av hela den här processen är att omfamna det man får, och omfamna allt på samma gång.

- I slutändan skapar vi en musikalisk upplevelse, inte en inrepeterad konsert och vi försöker inte sträva efter någon form av perfektion. Just begreppet perfektion var faktiskt något som jag och deltagarna reflekterade över vid ett tillfälle och vi kom fram till att perfektion är lite av en myt. Vi skapade en upplevelse som vi ville ha, och det är vad vi uppnådde. Vi sa faktiskt innan föreställningen att om vi repeterade mer skulle vi förmodligen förlora en stor del av den spontanitet som vi behöver och känslan av lek. Det var ett fantastiskt, roligt och kreativt ögonblick.

 

Upptäck mer om ShareMusic TechLab

ShareMusic TechLab: Stanford 2023

Elefantöra live på Freja Funkfestival 2023

Sharing Mike Mulshine 11 september 2023 i Malmö

TechLab residens del 1 med Mike Mulshine


Definitioner

Mer Information

Lyssna på texten

Lättläst version

Definitioner

Bildgalleri

Upptäck mer

By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.
By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.