Vårt innovativa arbete med musikteknologi har visat sig vara en jämlik utgångspunkt för många människor att utforska sitt skapande. Ny teknik och digitalisering kan öppna upp helt nya möjligheter i form av vidgat aktivt deltagande och skapande i kulturlivet för personer med funktionsnedsättning.
Vi är med och driver på framtagandet av ny teknologi inom området och genomför utvecklingsprojekt och andra samarbeten med ledande aktörer. Vi använder oss av musikteknologi i en mängd olika sammanhang. Tillsammans med kulturskolor har vi till exempel både fortbildat personal inom ämnet och genomfört en rad prova-på-workshoppar med barn och unga. Vi tar även med oss musikteknologi i våra konstnärliga labb där de teknologiska instrumenten har fått möta orkestrarnas traditionella instrument. Våra musikensembler använder också en hel del musikteknologi.
Med anledning av coronapandemin har en ny aspekt i vårt arbete med musikteknologi blivit högaktuell: möjligheterna att spela och skapa tillsammans på distans i en digital miljö. Längre ned på denna sida hittar du information om instrument och appar som vi använder.
Läs mer om vårt arbete med musikteknologi:
Här följer en lista och kort beskrivning av flera av de instrument och den teknik vi använder i vår verksamhet.
Vi använder ofta olika appar för att experimentera och skapa musik med. Kostnaden för apparna varierar hos olika leverantörer och på olika marknader. Det kan även finnas en begränsning gällande vilka operativsystem de fungerar med.
Just nu använder vi oss bland annat av:
Det man spelar in går att köra som en loop som går om och om igen. Man väljer mellan olika instrument. Man måste inte ha en loop, men då blir det bara ett instrument som hörs.
En robot/figur står i rampljuset på en scen. Man trycker eller drar med ett eller flera fingrar för att spela. Ljudet kan ändras i menyn.
Meditativa toner som blandas med varandra. Samtidigt blir det ett visuellt mönster på skärmen.
Ett avancerat tonsättarverktyg utvecklat av svenska kompositören Jesper Nordin. Till exempel vår ensemble Elefantöra arbetar mycket med Gestrument. Läs mer på www.gestrument.com
Thereminen uppfanns omkring 1920 av ryssen Léon Theremin. Den är det första musikinstrument som man spelar på utan att röra vid och den utnyttjar den så kallade heterodynprincipen som upptäcktes 1902. Två radiorör kopplade till antenner producerar ljudvågor med hög frekvens (tonhöjd) – den ena med en fast frekvens, den andra med variabel frekvens. Resultatet blir ljud med en frekvens som är lika med skillnaden mellan dessa båda.
Den exakta tonhöjden styr den som spelar med sin kropp, genom att variera avståndet mellan ena handen och den vertikala antennen. Via den horisontella antennen påverkar man volymen med hjälp av sin andra hand. Senare modeller är försedda med förstärkare och högtalare. Bonusfakta: Det är en theremin som skapar den lite kusliga stämningen i signaturmelodin till tv-serien Morden i Midsomer och många gamla science fictionfilmer.
Soundbeam använder rörelsesensorer och brytare för att ”översätta” kroppsrörelser till musik och ljud. Det är ett fristående plug-and-play instrument som innehåller en intern synthesizer, sampler och förstärkare. Man behöver bara ansluta högtalare och sensorer för att börja spela musik. Systemet har 30 inbyggda soundsets. Läs mer om Soundbeam: https://www.soundbeam.co.uk
Skoog är en mjuk, klämbar kub som ansluts till en dators USB-port. Användare kan röra, trycka eller vrida Skoog med någon del av sin kropp för att intuitivt spela en mängd olika instrument. En Skoog kan beställas via producenten: www.skoogmusic.com
Få en känsla för instrumentet genom denna introduktionsfilm om Skoog på Youtube
Musik har alltid varit centralt för ShareMusics verksamhet. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med utveckling på området.
Lekfullt – kreativt – samskapande! I vårt arbete med musikteknologi har vi tagit fram ett eget mobilt koncept som passar alla.
Vi har både dansensembler och musikensembler. Här hittar du mer information om dem.