MuseIT-projektet närmar sig sitt slut och i september ägde projektets slutevent rum i Borås och Göteborg. Under nästan tre år har projektet utvecklat nya metoder och verktyg för att göra kultur mer tillgänglig, inkluderande och multisensorisk. Under sluteventet fick publiken en unik chans att uppleva resultaten på plats.
En central del av projektet har varit att utforska multimodalitet – alltså hur olika sinnen kan samverka för att skapa rikare och mer tillgängliga kulturupplevelser. Genom multisensoriska representationer av exempelvis konstverk eller musik blir det möjligt att uppleva kultur inte bara med syn och hörsel, utan även genom känsel och andra sinnen. MuseIT har därmed också bidragit till nya sätt att bevara och förmedla kulturarv i inkluderande format.
ShareMusics roll i MuseIT-projektet har fokuserat på kulturellt samskapande. Vi har arbetat med att utveckla en Remote Performance Platform som möjliggör musikaliskt samskapande på distans. Vi har också varit involverade i andra delar av projektet, inte minst i skapandet av ett tillgängligt arkiv för kulturella tillgångar. Vår Kunskapsbank hittar du här.
Professor Nigel Osborne, ordförande i ShareMusics akademiska råd och en nyckelperson i projektet, uttrycker sig såhär:
"Genom MuseIT har vi kunnat utforska hur ny teknik inte bara gör musikskapande möjligt på distans, utan också hur kulturarv kan föras vidare på nya och mer inkluderande sätt.”
Den första dagen av eventet hölls vid Högskolan i Borås, där forskare och projektpartners presenterade de innovationer som tagits fram: allt från digitala gränssnitt och haptiska lösningar till immersiva kulturupplevelser. Besökarna kunde själva testa installationer som kombinerade konst, teknologi och tillgänglighet på nya sätt.
Dag två ägde rum på Röhsska museet i Göteborg, med en festlig inramning fylld av samtal, policy-diskussioner och konstnärliga inslag. Under dagen hölls en policy-session med internationella experter som diskuterade MuseIT:s policy briefs och framtida vägar för tillgänglig kultur. Bland paneldeltagarna fanns Emil Erdtman, forskare och styrelsemedlem i ShareMusic, som bidrog med värdefulla perspektiv kring funktionsrätt och universell design.
Programmet innehöll även en inkluderande konsert med musiker från ShareMusic och Gageego där teknologierna kom till liv, och där Remote Performance Platform visades. Plattformen demonstrerade hur teknologi kan skapa nya former av musikaliskt samarbete och inkludering. Här spelade musikerna på distans med varandra och använde bland annat hjärnvågor, hjärtslag och ansiktsuttryck för att skapa musik.
Så här uttryckte Ewe Larsson från Elefantöra sina tankar om MuseIT-projektet och dess avslutning:
”Jag har lärt mig otroligt mycket under processen – både som musiker och om mig själv. Jag har fått öva på att lyssna in på flera platser samtidigt, hantera situationer där tekniken inte alltid fungerade och hitta mitt eget lugn när saker inte går som planerat. Det har varit utmanande men också väldigt utvecklande, och jag är väldigt tacksam för möjligheten att vara med."
Eventet blev en levande illustration av MuseIT:s vision: att kultur ska vara något alla kan ta del av, uppleva och forma.