ShareMusic använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

En oförglömlig final för EDI-projektet i Eskilstuna!

Hösten 2025 har tre skolor i Eskilstuna deltagit i EDI 3.0-projektet, där elever fått utforska musik genom digitala och elektroniska instrument, alternativa notationer och nya kreativa arbetssätt. Projektperioden avslutades med en gemensam konsert på Scenkonst Sörmland, en händelse som satte ljus på elevernas utveckling, samarbetet mellan skolorna och kraften i ett inkluderande arbetssätt.

Lyssna på texten

Lättläst version

Redan under morgonens repetitioner märktes det att dagen var speciell. Förväntan låg i luften, bland både elever och pedagoger. I foajén berättade barnen stolt vilka som skulle komma: mammor, pappor, syskon och mor- och farföräldrar. Flera hade aldrig tidigare stått på en stor scen.

När publiken strömmade in efter lunch fylldes salongen snabbt. Programbladen delades ut, och stämningen var både högtidlig och varm. När eleverna steg in möttes de av jubel, vissa vinkade glatt till sina anhöriga och andra log lite blygt. En förälder uttryckte senare att hon inte ens hade vågat tro att hennes barn skulle gå upp på scen, än mindre framträda inför en fullsatt sal.

- Att eleverna fick vara artister och inte bara publik. Det var stort, säger musikläraren Carna.

En konsert fylld av mod, uttryck och musikglädje

Konserten blev en tydlig illustration av hur EDI-arbetet skapar delaktighet på elevernas egna villkor. De framförda styckena byggde på bildstöd de använder i vardagen och på partitur framtagna utifrån deras intressen.

Workshopledare Tomas, musikpedagog Carna och workshopassistent Patrik förbereder det sista innan konserten.

Instrumenteringen blev en blandning av digitala verktyg, syntar, iPads, små rytminstrument och vardagsföremål som förvandlats till ljudkällor.

- Vilket tålamod de hade, säger Carna. De tog sig igenom genrepet, samlade kraft och gjorde sedan ett fantastiskt framträdande.

Pedagogen Cattis beskriver konserten som en stark upplevelse:

- Det var många rysmoment. Att se hur delaktiga alla var och hur stolta de blev… det var magiskt både för elever och föräldrar.

Hon berättar också hur betydelsefullt det var att flera elever, som tidigare varit mer försiktiga, vågade ta plats:

- Nästan alla vågade komma upp på scenen på slutet. Det är ovant för många av våra elever att stå inför publik, därför var det så stort att de gjorde det med glädje.

Föräldern Ylva märkte en utveckling hos sin son under hösten:

- Han har blivit modigare, mer säker i sig själv. Att våga ta plats – det betyder mycket. Jag tror att det här bygger självkänsla på riktigt.
Konserten avslutades med att alla elever gick upp på scen och sjöng “Musiken är slut för idag”.

Många reagerade också på hur konserten påverkade elever som inte själva deltagit i projektet. Carna berättar om en elev som satt högst upp på läktaren och dansade, klappade, stampade takten och strålade av glädje:

- Det är också fantastiskt, att eleven fick vara med och bara längta till att få stå där framme själv.

Arbetet bakom konserten har varit en laginsats mellan ShareMusic, skolornas pedagoger och assistenter. Både Carna och Cattis beskriver samarbetet som en av projektets stora styrkor.

- Vi har varit ett team,” säger Carna. Att vi började med en fortbildningsdag tillsammans med alla pedagoger och assistenter var perfekt. Det gjorde samarbetet så lätt och inspirerande.

Hon fortsätter:

- Vi var så uppfyllda och tacksamma efter konserten. Att se stoltheten hos eleverna och att få vara del av det, kommer vi bära med oss länge.

Konserten i Scenkonst Sörmland blev därmed inte bara ett avslut, utan ett kvitto på vad EDI-metoder kan möjliggöra: fler sätt att uttrycka sig, fler vägar in i musiken och fler tillfällen där elever får känna att deras röst, deras ljud och deras musik räknas.

Mer material kommer

Inom kort publicerar vi fler artiklar, intervjuer, bilder och filmklipp från både projektet och konserten på vår webbplats. Där kommer man kunna fördjupa sig i arbetet, se elevernas process och ta del av de kreativa lösningar som vuxit fram under hösten.

Definitioner

Mer Information

Lyssna på texten

Lättläst version

Definitioner

Bildgalleri

Upptäck mer

By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.
By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.