.jpg)
Den 14 november samlades tonsättare, musiker, pedagoger och kulturutövare på Kulturværftet i Helsingör för det första seminariet inom New Music Exchange.
Presentationer och samtal speglade ett brett spektrum av perspektiv, från festival- och utbildningsfrågor till konstnärliga processer och strukturella hinder. Dagen blev en mötesplats för deltagare från hela Norden, Baltikum och Skottland, aktörer som annars sällan får möjlighet att dela erfarenheter i samma rum.
Seminariet visade tydligt att många av de barriärer som påverkar samtida musik bottnar i attityder och invanda strukturer. För att skapa ett mer inkluderande musikfält krävs både mod att ompröva gamla antaganden och utveckling av praktiska verktyg för förändring. Programmet innehöll presentationer, panelsamtal och gruppdiskussioner om bland annat musikutbildning, repertoarutveckling, festivalpraxis och branschens strukturella villkor.
Ett av dagens centrala samtal fördes mellan den brittiske tonsättaren Ben Lunn, den danske tonsättaren Jonathan Mesterton Pitter och den estniska tonsättaren Merilyn Jaeski. Tillsammans gav de inblickar i hur olika kulturella och institutionella sammanhang formar möjligheterna för tonsättare med funktionsnedsättning – och hur mycket outnyttjad potential som fortfarande finns.
Lunn tog upp frågan om representation och hur osäkerhet ofta gör att organisationer tvekar att agera. Jaeski beskrev situationen i Baltikum, där musiker med funktionsnedsättning fortfarande är starkt underrepresenterade i utbildning och professionella nätverk.
Jonathan Mesterton Pitter betonade behovet av mer flexibla sätt att bedöma musikalisk förmåga. Han menade att många befintliga strukturer oavsiktligt utesluter konstnärer vars sätt att arbeta inte följer etablerade normer:
Den musikaliska kvaliteten ska aldrig kompromissas, men sättet vi bedömer den måste vara flexibelt. Många tonsättare kan inte visa sin förmåga genom traditionella uppgifter, som att spela instrument eller läsa noter. Bedömning måste fokusera på musikalitet och kreativitet. Inte fysisk förmåga.
Pitter underströk att mer inkluderande bedömningsmetoder skulle öppna dörrar till utbildning, workshoppar och professionellt konstnärligt arbete.
Under de kommande tre åren fortsätter New Music Exchange med kunskapslabb, workshoppar och konstnärliga processer i flera av partnerländerna, med kommande aktiviteter i bland annat Riga och Helsingfors. Samarbetet kulminerar i ny inkluderande repertoar som presenteras på Nordic Music Days 2027 – med målet att driva långsiktig strukturell förändring i musikfältet.
Dagen i Helsingör avslutades med en gemensam insikt: ett musikliv som välkomnar fler röster, fler arbetsmetoder och fler konstnärliga perspektiv blir också rikare. New Music Exchange markerar starten på en bredare rörelse mot en mer öppen, ambitiös och inkluderande framtid för den samtida musiken.
Medverkande: Drake Music Scotland, Share Music and Performing Arts, Europe Beyond Access, Music Centre Resonaari, Gotlands Composer School, Art Music Denmark, Creative Europe Desk Denmark, Agency for Culture and Palaces, Scottish Government Nordic Office, Danish Composers Society
New Music ExChange: Enhancing Equity in Contemporary Music är ett samarbete mellan Nordic Music Days, Danish Composers Society, ShareMusic & Performing Arts, Drake Music Scotland och Baltic Contemporary Music Network.
Projektet möjliggörs med stöd från Erasmus+, Nordic Culture Point Culture and Art Programme finansierat av Nordiska ministerrådet, Swedish–Danish Fund, Swedish–Lithuanian Fund, Kulturværftet, Helsingør och Helsingborgs Konserthus.
New Music ExChange är ett treårigt internationellt samarbete (2025–2027) med fokus på att främja jämlikhet inom samtida musik för kompositörer och musiker med funktionsnedsättning.
Projektet har vuxit fram ur de kontakter som skapades under Nordic Music Days 2024, och samlar organisationer från Norden, Skottland och Baltikum för att skapa nya möjligheter, dela kunskap och utmana hinder inom musikutbildning, festivaler och professionell praktik.
Genom paneldiskussioner, seminarier, masterclasses, workshoppar och kunskapslabb kommer samarbetet att utforska inkluderande arbetssätt inom komposition och framförande, och mynnar ut i presentationen av ny inkluderande repertoar under Nordic Music Days 2027.
De deltagande organisationerna är ShareMusic & Performing Arts, Danish Composers’ Society (på uppdrag av Council of Nordic Composers, NKR), Baltic Contemporary Music Network och Drake Music Scotland.
Mer om projektet:
New Music ExChange är ett treårigt internationellt samarbete (2025–2027) med fokus på att främja jämlikhet inom samtida musik för kompositörer och musiker med funktionsnedsättning.
Projektet har vuxit fram ur de kontakter som skapades under Nordic Music Days 2024, och samlar organisationer från Norden, Skottland och Baltikum för att skapa nya möjligheter, dela kunskap och utmana hinder inom musikutbildning, festivaler och professionell praktik.
Genom paneldiskussioner, seminarier, masterclasses, workshoppar och kunskapslabb kommer samarbetet att utforska inkluderande arbetssätt inom komposition och framförande, och mynnar ut i presentationen av ny inkluderande repertoar under Nordic Music Days 2027.
De deltagande organisationerna är ShareMusic & Performing Arts, Danish Composers’ Society (på uppdrag av Council of Nordic Composers, NKR), Baltic Contemporary Music Network och Drake Music Scotland.