Under våren besökte vi våra inspirationsskolor och tillsammans med pedagoger och elever utforskade vi hur elektroniska och digitala instrument (EDI) kan användas i musikundervisningen. Tosterö anpassade skola i Strängnäs, Peder Skrivares skola i Varberg och Örnsköldsviks anpassade skola deltog, och deras insikter har gett oss värdefull kunskap. Dessa erfarenheter blir nu grunden för höstens arbete på vår pilotskola i Eskilstuna, där vi fokuserar på repertoarutveckling, alternativa notationer och långsiktigt hållbara metoder för en mer inkluderande musikundervisning.
Startskottet gick redan i mitten av augusti, då pedagoger och musikintresserade från olika delar av landet deltog i en fortbildningsdag med ShareMusic på Scenkonst Sörmland i Eskilstuna.
Under ledning av musikerna och tonsättarna Jonas Jonasson och Tomas Hulenvik Klingberg utforskades inkluderande repertoar och digitalt musikskapande genom praktiska workshoppar, reflektion och erfarenhetsutbyte. Bland annat fick deltagarna skapa helt egna notsystem – med allt från bilder och ord till sandpapper, vedträn och bomull!
Dagen därpå hölls en workshop för de pedagoger och assistenter som är delaktiga i arbetet på pilotskolan under hösten. Förväntningarna är stora – såhär uttryckte en av lärarna sin känsla inför projektet:
“Jag ser mest fram emot att få starta upp det här tillsammans med eleverna. Att tänka utanför boxen och hitta nya vägar för musikskapande. Det behöver inte vara det här svåra eller tillrättalagda utan mer fokus på skapandet.”
I slutet av augusti var det sedan dags för de första workshopparna med eleverna. Nyfiket kastade de sig in i processen – från att utforska instrument till att tillsammans skapa nya musikstycken. Genom gemensamma övningar reflekterade vi över frågor som Hur blir ett musikstycke till? och Hur kan det bevaras och återanvändas i en hållbar repertoar? Resultatet blev flera fina kompositioner som skolan nu arbetar vidare med inför nästa workshop.
Vi fick även en rundtur på skolan och en värdefull inblick i deras tillgänglighetsarbete. Här används bland annat bildstöd, taktila detaljer för elever med synnedsättning och innovativa tekniska lösningar för att stärka barns delaktighet. Bland annat används olika typer av knappar för att stötta elevernas minne och skapa tydliga samband mellan handling och resultat. Till exempel kan en knapp spela upp ett speciellt ljud som signalerar att det är dags att gå på toaletten, äta eller ha musiklektion. Det finns också stora knappar som är kopplade till praktiska saker – som en elvisp på bildlektionen – så att eleverna kan vara med och påverka vad som händer även om de inte har finmotoriken att använda redskapen själva. På så sätt tränas orsak–verkan: när jag trycker på knappen händer något, vilket stärker känslan av kontroll och delaktighet. Dessutom kan knapparna ställas in på olika sätt beroende på elevernas behov.
Två intensiva dagar med nya idéer, tillgängliga verktyg och kreativt samarbete markerar början på höstens resa. Vi ser med glädje och förväntan fram emot att återvända om en månad för att fortsätta utveckla nya vägar för en mer inkluderande musikundervisning tillsammans med skolans elever och pedagoger.