ShareMusic använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies
Jean-Philippe på #ShareSymposium där han delade insikter från sin forskning om improvisation, lek och kreativt lärande inom musikpedagogik.

Jean-Philippe Després: Musik som alla kan ta plats i

Hur kan musikundervisning bli mer inkluderande och tillgänglig för alla, oavsett förutsättningar? Det är en fråga som Jean-Philippe Després ägnar sitt arbete åt. Han är docent vid Université Laval i Québec, Kanada, och har länge forskat om innovativa och deltagarbaserade sätt att undervisa i musik.

Lyssna på texten

Lättläst version

Ett av hans mest uppmärksammade projekt, Extra-Ordinary Music Camp, skapades för att ge barn med funktionsnedsättningar större autonomi och möjlighet att delta i musikskapande på egna villkor. Genom anpassade och digitala metoder kunde barnen komponera, improvisera och uttrycka sig både individuellt och tillsammans.

“Som lärare handlar min uppgift inte om att visa hur man ska göra musik, utan att skapa miljöer där alla kan hitta sitt sätt att göra det,” säger Després.

Många vägar till delaktighet

I sitt arbete skickar Després sina studenter ut till olika miljöer, som sommarkollo, kulturskolor och anpassade skolor för att möta barn med olika erfarenheter och behov. Aktiviteterna är alltid kostnadsfria och integrerade i vardagen, vilket gör det lättare för familjer att delta.

Självbestämmande är en nyckel i Després undervisning. I hans arbetssätt uppmuntras barnen att hitta sitt eget sätt att uttrycka sig. Vissa väljer att delta genom rörelse eller andning, andra genom att utforska ljud och rytmer på analoga och digitala instrument.

“Så länge du synkroniserar något med musiken, gör du musik,” säger han.

Det viktiga, menar Després, är att erbjuda många sätt att vara delaktig så att varje barn hittar sin egen väg in i musiken.

Under #ShareSymposium 2025 deltog Jean-Philippe Després som talare och inspiratör. Han ser evenemanget som en möjlighet att fördjupa samtalet om tillgänglig musikpedagogik och vill framöver arbeta ännu mer med kreativ notation där elever själva får skapa sina musikaliska partitur.

“Jag vill uppmuntra elever att designa sina egna notationssystem och ta mer plats på sitt eget sätt. Det är då verklig inkludering uppstår."

Definitioner

Mer Information

Lyssna på texten

Lättläst version

Definitioner

Bildgalleri

Upptäck mer

By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.
By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.