Hur kan musikundervisning bli mer inkluderande och tillgänglig för alla, oavsett förutsättningar? Det är en fråga som Jean-Philippe Després ägnar sitt arbete åt. Han är docent vid Université Laval i Québec, Kanada, och har länge forskat om innovativa och deltagarbaserade sätt att undervisa i musik.
Ett av hans mest uppmärksammade projekt, Extra-Ordinary Music Camp, skapades för att ge barn med funktionsnedsättningar större autonomi och möjlighet att delta i musikskapande på egna villkor. Genom anpassade och digitala metoder kunde barnen komponera, improvisera och uttrycka sig både individuellt och tillsammans.
“Som lärare handlar min uppgift inte om att visa hur man ska göra musik, utan att skapa miljöer där alla kan hitta sitt sätt att göra det,” säger Després.
I sitt arbete skickar Després sina studenter ut till olika miljöer, som sommarkollo, kulturskolor och anpassade skolor för att möta barn med olika erfarenheter och behov. Aktiviteterna är alltid kostnadsfria och integrerade i vardagen, vilket gör det lättare för familjer att delta.
Självbestämmande är en nyckel i Després undervisning. I hans arbetssätt uppmuntras barnen att hitta sitt eget sätt att uttrycka sig. Vissa väljer att delta genom rörelse eller andning, andra genom att utforska ljud och rytmer på analoga och digitala instrument.
“Så länge du synkroniserar något med musiken, gör du musik,” säger han.
Det viktiga, menar Després, är att erbjuda många sätt att vara delaktig så att varje barn hittar sin egen väg in i musiken.
Under #ShareSymposium 2025 deltog Jean-Philippe Després som talare och inspiratör. Han ser evenemanget som en möjlighet att fördjupa samtalet om tillgänglig musikpedagogik och vill framöver arbeta ännu mer med kreativ notation där elever själva får skapa sina musikaliska partitur.
“Jag vill uppmuntra elever att designa sina egna notationssystem och ta mer plats på sitt eget sätt. Det är då verklig inkludering uppstår."