I år har vi nöjet att återigen bjuda in till #ShareSymposium på Kungl. Musikhögskolan – en heldag som bjuder på föreläsningar, workshoppar, panelsamtal, konsert och samtal kring framtidens musikpraktiker.
Årets tema är repertoarutveckling och olika former av notation – hur musik kan förmedlas, formas och förnyas för att nå fler, leva längre och inkludera fler perspektiv. Dagen riktar sig till dig som vill utmana invanda tankemönster och bidra till utvecklingen inom musik, tillgänglighet och lärande. Dagarna kommer delvis vara på engelska.
Professor Frank Lyons och professor Paul Moore från Ulster University berättar om de inkluderande metoder de använt i arbetet med verket Zoom Time – Over and Out, ett multimediaverk med ensembler, symfoniorkester, live-ljuddesign, visuella element och VR.
Vi får ta del av en lunchkonsert med ShareMusics ensemble Elefantöra, som även delar med sig av sina erfarenheter av att arbeta med både beställningsverk och egna produktioner. Genom samverkan med olika orkestrar, ensembler och dirigenter har de utforskat alternativa former av notation och partitur – ett arbete som utmanar och utvecklar samtida musikskapande
Dagen bjuder också på besök av Jesper Nordin, internationellt verksam svensk tonsättare och skapare av Gestrument samt Asta Hyvärinen, internationellt verksam finsk tonsättare. Båda har samarbetat i uppmärksammade projekt med Elefantöra där teknik, konstnärskap och inkludering alltid mötts och utmanats.
Zoom Time – Over and Out
En praktisk fördjupning i teknologier och kompositionsprocesser för samskapande av musik och visuella element. I detta pass med professor Frank Lyons och professor Paul Moore får deltagarna en inblick i de tekniska lösningar och konstnärliga metoder som användes vid samskapandet av verket Zoom Time – Over and Out, som hade premiär på Belfast International Festival 2024.
Lyssna till mitt öga!
I detta pass presenterar den konstnärliga ledare Ellen Sjö Sander tillsammans med cirkelledaren Judith Stocks erfarenheter från projektet Lyssna till mitt öga!, där musik utforskas genom ögonstyrning. Det ges en inblick i hur alternativa uttrycksformer kan bidra till nya sätt att komponera och interagera med musik.
Kreativ notation som inkluderande verktyg
Notation är ett centralt verktyg i musikaliska processer – men hur kan det också bli ett medel för inkludering? Vi undersöker olika sätt att tänka kring notation, med fokus på hur alternativa former kan öppna upp för fler att delta i skapande och framförande. Passet leds av tonsättaren och musikern Tomas Hulenvik Klingberg.
I samband med symposiet bjuder vi in till en gemensam lunch på KMH. En möjlighet att äta en god buffé och i en avslappnad form hamna i fördjupade samtal, dela med sig och väcka tankar tillsammans. Lunchen bekostas av deltagarna själva.
14 oktober 2025 | Kungl. Musikhögskolan, Stockholm
Tider:
Kl 8.30 registrering
Kl 9.00 programstart
Kl 17.15 slut
Fri entré – föranmälan krävs
Dagen efter symposiet arrangerar vi en fördjupningsdag där du får chansen att dyka djupare in i inkluderande och hållbar repertoar samt kreativa notationssätt. Den vänder sig främst till dig som arbetar inom skolan eller har intresse för musikpedagogik, strävar efter tillgänglighet i musikundervisning och vill utforska nya musikaliska processer. Vi kommer tillsammans att fördjupa oss i frågor som: Hur skapar vi en hållbar musikrepertoar som vi kan återkomma till, dela med andra och fortsätta utveckla? Dagen fylls med: praktiska workshoppar med både digitala och akustiska instrument, inspirerande idéer och arbetssätt, givande erfarenhetsutbyte med andra deltagare, konkreta verktyg som du kan ta med dig hem och implementera i din egen verksamhet. Fokus ligger på tillämpning, diskussion och erfarenhetsutbyte – du får både inspiration och praktiska färdigheter att utveckla vidare.
Ledare för fördjupningsdagen är musikern och tonsättaren Tomas Hulenvik Klingberg.
Du väljer själv om du vill delta i en eller båda dagarna. Anmäl dig till fördjupningsdagen via denna länk
Platserna är begränsade.
Dagarna arrangeras inom ramen för EDI med stöd från Kulturrådet i samverkan med Kungl. Musikhögskolan och Inclusive Creativity.
Frank Lyon
Frank Lyons MBE är professor och biträdande dekan för Forskning och inverkan i konst, humaniora och samhällsvetenskap vid Ulster University. Han har en internationell karriär som tonsättare och forskare och hans verk har visats över 150 gånger i form av föreställningar och utställningar i Kina, Japan, Australien, Sydafrika, USA, Europa, Storbritannien och Irland, samt sänts på BBC, RTE, NPR och ABCFM med några av världens ledande soloartister och ensembler.
2010 tilldelades Frank och den japanska konstnären Masaki Fujihata the Japanese Agency of Cultural Affairs Media Art Prize för sitt installationsverk Simultaneous Echoes som har ställts ut i Kanada, Tyskland, Japan och Polen. Franks intermediala verk The River Still Sings, en sambeställning av City of London Festival och Derry~Londonderry City of Culture 2013, uruppfördes av Fidelio Trio i juni 2013. Hans banbrytande verk, NonZeroSum för inkluderande ensemble, framfördes och hyllades runtom i Europa 2017.
Frank har skapat ett internationellt nätverk för forskningssamarbete inom fältet för kreativ teknologi och funktionsnedsättning under namnet ‘Inclusive Creativity’. Detta arbete klassades som ”världsledande” i den senaste forskningsutvärderingen REF2014.
Nyligen var Frank med och koordinerade den framgångsrika ansökan för initiativet Future Screens NI till AHRC Creative Industries Clusters programme och bidrog därmed till att säkra stöd för £13 miljoner till att främja utvecklingen av kreativa industrier på Nordirland.
2020 tilldelades Frank titeln MBE (Member of the Order of the British Empire).
Asta Hyvärinen
Den finska tonsättaren Asta Hyvärinen har beskrivit sitt kompositionssätt med termen ”surrealistisk kubism”.
Det innebär att strukturerna baseras på den surrealistiska (undermedvetna) processen och att de klangliga detaljerna ofta framträder som kubistiska. Hon använder också termen ”heltonalitet”, vilket betyder jämlikhet mellan alla typer av klingande material (kromatiskt; mikrotonalt; brus och alla typer av icke-tonhöjdsbestämda ljud). De flesta av hennes verk som komponerats under de senaste drygt 20 åren är någon form av tvärsnitt av en splittrad värld.
Asta har arbetat som frilansande tonsättare sedan mitten av 1980-talet, och som heltidskompositör sedan år 2000. Hennes verkförteckning omfattar idag mer än 130 kompositioner, vilka har framförts i stor utsträckning i Europa samt även i Kanada, Nord- och Sydamerika och Asien – i omkring 30 länder.
Hennes produktion består av orkesterverk och konserter, kammarmusik, verk för blandade ensembler och soloinstrument, elektroakustisk och elektronisk musik samt scenverk.
Asta har studerat komposition för många framstående finska tonsättare, bland andra Tapio Nevanlinna och Jukka Tiensuu, och hon har deltagit i mästarkurser ledda av bland andra Brian Ferneyhough/Arditti Quartet, Helmut Lachenmann, Adriana Hölszky och Yoshihisa Taïra. Hon har även studerat musikvetenskap vid Åbo universitet och slagverk inom både klassisk musik och pop/jazz.
Sedan 1998 har Asta Hyvärinens kompositionsarbete fått stöd av bland andra The Finnish Cultural Foundation, Arts Council of Finland, Taike, The Sibelius Fund, Kone Foundation och flera andra.
Paul Moore
Paul Moore började på Ulster University 1999 och har sedan dess varit aktiv i utvecklingen av universitetets policy för kreativa näringar och konst. Han var prefekt för School of Creative Arts and Technologies från 2008 till 2017 och tjänstgjorde därefter en kortare period som prefekt för School of Communication and Media. Han är nu Director of Future Screens NI, det AHRC-finansierade klustret för kreativa näringar i Nordirland, samt i ledande befattningar för Ulsters Creative Industries Institute (CII) och Co-Star Screen Lab. År 2009 tilldelades han en personlig professur och blev professor i kreativa teknologier, och 2014 fick han ett nationellt lärarstipendium från Higher Education Academy. Han är även ledamot av Royal Society of Arts. År 2024 mottog han utmärkelsen Ulster University Senior Distinguished Research Fellow Award.
Han var ledamot i Ofcom Content Board för Nordirland från 2007 till 2013. Mellan 1995 och 2004 var han dessutom styrelseledamot i Northern Ireland Film and Television Commission och ordförande för utbildningskommittén som utvecklade det banbrytande policydokumentet Wider Literacy. På fritiden arbetar han som frilansande programledare för BBC Radio Ulster och har skrivit och presenterat en rad dokumentärer för BBC:s nationella radio.
Hans forskning fokuserar både på de kreativa näringarna och på hur teori och praktik kan förenas i forskning, utbildning och träning. På senare tid har han deltagit i flera forskningsprojekt kring kulturdata i samarbete med nationella organisationer som NESTA i Storbritannien. Han har publicerat flitigt i olika tidskrifter och böcker, och hans ljudkonst har ställts ut i flera beställda galleriexhibitioner i London, Coventry, Belfast, Derry, Lough Neagh och på National Gallery of Namibia.