ShareMusic använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies
En närbild på Karin Delén i strålkastarnas ljus. Hon har ljus tröja på sig och har lutat sig lite åt sidan i ett sceniskt uttryck.
Foto: ShareMusic & Performing Arts

En själs berättelse – möt Karin Delén och hennes verk

Karin Delén, dansare, jurist och projektledare, är en av adepterna i vårt mentorsprogram. Under 2020 inledde hon sitt residens där hon arbetar med en konstnärlig idé tillsammans med professionella utövare. Här berättar Karin själv om sitt verk och arbetsprocessen som varit minst sagt speciell, präglad av pandemins framfart.

Genom, dans, ord, möten, musik, ljus och skuggor får man följa min livsresa.

Karin Delén, dansare i ShareMusics dansensemble, är med på bilden. Det är en ung kvinna i en ljus tröja som har sträckt sin högra hand i ett sceniskt uttryck. Hon använder en rullstol. Hennes gestalt, belyst av strålkastare, lämnar en  rosa skugga bakom henne.

Covid-19 slog till när jag var på topp i alla dansprojekt och i min kropp. Samhället förändrades totalt över en natt och allt blev inställt. För mig var det som att tappa taget om rullstolen i en lång, brant backe och kraschlanda. Men istället för brutna ben fick jag en brusten själ. Det blev en själslig bergochdalbana som bara fortsatte i takt med pandemins härjningar. Hela världen låg i krig med en osynlig fiende som överlistade oss gång på gång. En dag fick jag idén att omvandla hela den här känsloresan till ett solo.

”En själs berättelse” eller ”corona-dansen”, som jag också kallar den, är en metaforisk berättelse om mig själv. Om min insida och utsida samt de problem jag brottas med och den glädje jag upplever i dansen och allt runt omkring den, men också i andra sammanhang. Känslorna, som en efter en sakta blev till rörelser i detta solo baseras mycket på hur jag upplevde det första dryga halvåret när Covid-19 rev upp våra liv.

Sagt och gjort…. Nästan…eller inte!

ShareMusic & Performing Arts hittade koreografen Paloma Madrid åt mig mitt under pandemin. Vi träffades på Zoom ungefär varannan vecka och jag fick lära mig att ta fram min berättelse bakom solot. Hon ställde frågorna. Jag gjorde mitt bästa för att komma med svaren. Hon gav mig uppgifter att skriva ner 4 olika minnen jag hade haft under den aktuella perioden. Utifrån det fick jag sätta en känsla till varje minne. Känslorna blev sedan till rörelser efter många reflektionstillfällen. Så mycket bakgrundsarbete hade jag inte gjort tidigare. Att låta solot växa fram på detta sätt gav det mer djup och jag fick hela tiden göra medvetna val vilket även syns i det nu nästan färdiga verket. Processen blev också en läkningsprocess som jag så väl behövde.

Ett danssolo går dock inte att göra på ett papper. Det måste dansas fram! Väl på dansgolvet hände det magiska saker även med ”En själs berättelse”. På dansgolvet blev det min själs berättelse!

För att förstärka mitt solo ville jag också jobba med skuggor och ljus… på Zoom. Ni hör ju redan hur omöjligt det låter.
Karin Delén som har sträckt sin höger hand i ett sceniskt uttryck. Hennes gestalt, belyst av strålkastare, lämnar en rosa skugga bakom henne.

Återigen lyckades vi lösa det nästan omöjliga. Jag och ljusdesignern Evelina Dembacke visade bilder för varandra med olika ljusnyanser och försökte gemensamt komma fram till vad jag ville arbeta med för färger. Vi diskuterade också de olika färgernas betydelse och slog upp det i böcker. Böcker kan säga mycket, men hur varje människa i vår värld tolkar dans, ljus och musik är individuellt och bygger på vad de bär med sig i sina ”ryggsäckar”. Jag kan bara utgå från mig själv och min egen ”ryggsäck”.

Konstformer förenades på Mosaikteatern

Sist men inte minst kom musikern Hara Alonso in i mitt team. Efter att ha läst mina reflektioner om solot och sett en video där jag repar solot ensam i en lokal på dansstudion Site med min personliga assistent, så lyckades hon skapa ett magiskt musikstycke till mig.

Under långhelgen den 13–15 augusti flätades allting samman på Mosaikteaterns helt nya och praktfulla scen. Koreografi, ljus och skuggor i färgsprakande färger, svartvita toner och former blev till ett tillsammans med den musik som skapats just för mig, för min själ. Där fick favoriterna ur ”En själs berättelse” evigt liv då de filmades för att bli en danstrailer eller en dansfilm.

En lång resa har nu uppnått sitt delmål!
”En själs berättelse ” är på väg att bli något stort för att jag vet att resan fortsätter!

Karin Delén


Frågor som Paloma ställde till mig:

  • Vilken tid vill du befinna dig i när du utför koreografin?
  • Vill du arbeta med en cirkulär eller linjär tid i solot?
  • Vill du ha en fiktiv eller verklig roll eller både och?
  • Blicken, hur vill du se på dom som bevittnar?
  • Vad betyder det för dig att gå in i ”performance mood”?


Denna artikel publicerades första gången 13 september 2021.

Här kan du läsa mer om ShareMusics mentorsprogram.

Karin Delén och hennes konstnärliga team. Karin är klädd i en vit tröja och ljusa leggings. Bredvid sitter henne tre andra kvinnor. En har mörkt hår och mörka kläder. En annan sitter bakom Karin, hon har ljust hår och är klädd i en blå blus. Den tredje till höger om Karin har ljusbrunt hår, en gul kavaj, en svart tröja och svarta byxor. Bakom kvinnorna syns en flygel och några fotografier på väggen.
Karin och hennes konstnärliga team.

Upptäck mer