ShareMusic använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies
Närbild på ett barn som sitter med en så kallad stylophone i händerna och spelar med en pinne som liknar en penna. Man kan skymta en vuxen bredvid barnet som hjälper att hålla i instrumentet.

Eleverna i fokus när EDI 3.0 fortsätter i Eskilstuna

Under hösten har arbetet med EDI 3.0 fortsatt på pilotskolan i Eskilstuna, där ShareMusic tillsammans med pedagoger och elever utforskar nya och inkluderande sätt att skapa musik med hjälp av elektroniska och digitala instrument. Med tre intensiva träffar genomförda fortsätter nu arbetet i Eskilstuna med målet att skapa fler vägar till delaktighet, kreativitet och hållbar repertoar inom musikundervisningen.

Lyssna på texten

Lättläst version

Vid det tredje besöket på skolan märktes tydligt hur processen hade fördjupats. Det som i början handlade om att bygga förtroende och väcka nyfikenhet har nu utvecklats till ett gemensamt skapande, där elevernas egna idéer och bilder ligger till grund för de musikaliska verken.

Första gången handlade mycket om att etablera kontakt och andra gången om att skapa förtroende. Men nu kunde vi verkligen börja bygga musik utifrån elevernas egna bilder och intressen, säger Tomas Hulenvik Klingberg, musiker och workshopledare på ShareMusic. Vi ser hur eleverna känner igen sig i processen – “det här är ju min bild!” – och hur glädjen växer när de märker att deras idéer blir till musik.

En av skolans lärare, Carna Fredriksson, berättar att arbetet med EDI har skapat helt nya möjligheter i klassrummet.


Det är helt fantastiskt att se elevernas glädje, hur de orkar vara aktiva och hålla fokus i hela en och en halv timme. De känner sig sedda och delaktiga, och de får ta initiativ själva. Det är så fint att se hur någon får stå i centrum, spela sin del och bli lyssnad på. Det stärker självkänslan enormt, säger hon.

Arbetet med alternativa notationer – där bilder, färger och symboler ersätter traditionella noter – har gjort det möjligt för fler att delta i skapandet. Under höstens tredje träff byggde grupperna vidare på musikstycken inspirerade av elevernas egna “jag-bilder”, som till exempel en cyklist, ett djur eller en plats i naturen.

Carna tillsammans med en elev som precis fått bekanta sig med kakburken - ett populärt instrument.
Det viktiga är inte att musiken följer ett exakt partitur, utan att eleverna får äga processen. Genom deras bilder och val kan vi skapa något som både är personligt och hållbart – musik som kan återanvändas och byggas vidare på över tid, säger Tomas.

Projektet handlar också om att ge pedagogerna verktyg för långsiktigt arbete. Carna beskriver hur samarbetet med ShareMusic gett nya perspektiv:


Vårt uppdrag är att låta eleverna vara med och uttrycka sin vilja. Våra elever behöver känna att deras röst blir hörd och uppskattad inte minst i ett samhälleligt perspektiv. Här får de både uttrycka sig och se att deras idéer tas på allvar – och det är så stärkande, både för dem och för oss som jobbar i klassrummet.
Exempel på hur ett notsystem kan se ut, här med inspiration från elevernas egna intressen och fritidsaktiviteter.

Definitioner

Mer Information

Lyssna på texten

Lättläst version

Definitioner

Bildgalleri

Upptäck mer

By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.
By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.