MuseIT står för:
Multi-sensory
User-centred
Shared cultural
Experiences through
Interactive
Technologies
Forskningprojektet MuseIT syftar till att använda avancerad teknik för att göra kulturella tillgångar mer tillgängliga och inkluderande för alla. Det fokuserar på att främja inkludering, deltagande, tillgänglighet och jämlikhet. Målet med MuseIT är att skapa en plattform som gör det möjligt för människor att interagera med kulttillgångar och upplevelser på distans.
MuseIT bidrar till förbättring inom följande områden::
- Tillgång till kulturella tillgångar genom utveckling av multisensoriska representationer och alternativa uttrycksformer för att underlätta engagemang för alla, oavsett funktionella eller sensoriska variationer.
- Större engagemang och deltagande i kulturell samskapande.
- Metoder för att bevara och skydda kulturarv med fokus på inkludering.
MuseIT är medfinansierat av Europeiska unionen. Totalt finns nio partners från EU-länder och två associerade partners utanför EU. Projektkoordinator är Högskolan i Borås.
ShareMusics roll i MuseIT-projektet fokuserar på den del som berör kulturellt samskapande. Vi kommer att arbeta med utvecklingen av en Remote Performance Platform som ska möjliggöra musikaliskt samskapande på distans. Men vi är även inblandade i fler delar av projektet, inte minst i att skapa ett tillgängligt arkiv för kulturtillgångar.
Målet för det arbetspaket vi leder är att utveckla teknologier med låg fördröjning för att underlätta samskapandet av digitalt innehåll. Musik är en viktig del av kulturarvet och en av de mest utmanande att överföra multimodalt. Musik kan bestå av materiellt kulturarv som noter, instrument och inspelningar. En musikupplevelse – och särskilt traditionella sånger som förs vidare genom generationer, som samisk jojk – är immateriellt kulturarv. Därför är musik en integrerad del av MuseIT. Om vi kan skapa multimodala upplevelser av musik, kommer vi också kunna göra det med andra konstformer. Den användarcentrerade och samskapande ansatsen i MuseIT-projektet gör det möjligt att utforska hur det känns att delta i skapandet av konst samt uppleva konst.
Deltagarna som är med i utvecklingen av Remote Performance Platform kommer att skapa musik tillsammans på distans. Forskning, teknologisk utveckling och kollaborativt musikskapande kommer att ske mer eller mindre samtidigt i processen. Eftersom plattformen är till för samskapande på distans och online-upplevelser, kan de flesta deltagare medverka i forskningsprocessen från sina hem.
Forskningen som genomförs i utvecklingen av Remote Performance Platform undersöker också de interaktiva möjligheterna med teknologin som används. Forskningsdeltagarna kommer inte bara att kunna utforska ljudet av musik, utan även utforska känslan av musik. Genom att inkludera kommunikationen av tankar och känslor mellan deltagarna, vill vi utveckla den samskapande konstnärliga processen på distans.
En viktig del av arbetet är att utforska de möjligheter för deltagande och skapande som nya teknologier och digitalisering kan erbjuda personer med funktionsnedsättning. I dag fokuserar mycket forskning på hur individer med funktionsnedsättning kan stärkas genom AI-teknik – samtidigt som vi tar stor hänsyn till rättigheter och etiska ställningstaganden som kommer med utveckling av ny teknologi.
JackTrip-teknologin som har utvecklats vid CCRMA, Stanford University, är en stor del av denna plattform. JackTrip erbjuder låg latens för musiker som samarbetar online, vilket gör att de kan hålla sig synkroniserade och minskar problemet med fördröjt ljud. Eftersom ljudet går genom JackTrip-teknologin kan vi också experimentera med det digitala rummet och dess resonans. Vi kommer även att utforska haptik och biodata. Genom teknologi och neuroanalys kan vi undersöka hur vi kan överföra känslor och sinnesstämning på distans. Genom att använda sensorer samlar vi in data från nerv- och muskelsystem samt andning.
MuseIT samskapar, utvecklar och utvärderar alla sina utvecklingar. Vi genomför många deltagande och samskapande aktiviteter och har engagerat flera deltagare som ska hjälpa forskarna att utveckla plattformen. Det unika i varje individs egen erfarenhet av funktionsnedsättning är avgörande eftersom den här plattformen ska bli tillgänglig och kunna erbjuda samskapande kulturella upplevelser oavsett vad man har för funktionsförutsättningar. ShareMusics Remote Performance Platform fokuserar på musikskapande, men teknologin som används är applicerbar till andra konstformer. Användningen av multimodal teknologi öppnar upp för förhöjda upplevelser för alla – en viktig aspekt i strävan mot jämlik tillgång till konst och kultur.
ShareMusics roll i MuseIT-projektet handlar också om att bidra till utvecklingen av ett multimodalt arkiv som fokuserar på samverkan mellan funktionsnedsättning, kreativ konst och kulturarv. Det finns idag ingen global kunskapsbank som täcker båda dessa områden och samtidigt ger tillgång till relaterade kulturella resurser. Arkivet ska stödja forskning och utveckling inom konstnärlig praktik och teknik. Kunskapsbasen kommer att samla material som är vetenskapligt granskat inom humaniora och andra områden, med fokus på inkludering och konstnärlig utveckling. Det kommer att innehålla användarguider, exempel, fallstudier, rapporter, filmer och andra resurser skapade av ShareMusic tillsammans med andra. Arkivet kan också samla material från olika institutioner och organisationer. De som förväntas använda kunskapsbasen och arkivet är personer med funktionsnedsättning, konstnärer, organisationer som arbetar med konst och funktionsnedsättning, kulturinstitutioner, aktiva individer, särskilda behovscenter, vårdpersonal, stödpersonal, forskare och akademiska avdelningar inom konst, rehabilitering och funktionshinderstudier. Kunskapsbanken utvecklas i samarbete med projektpartnern DANS-KNAW.
Projekt MuseIT:s huvudwebbsida:
Artiklar:
Mot tillgänglighet för alla ‒ symposium i Borås
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-kan-man-lyssna-pa-musik-utan-att-hora
Actronika SAS [FR]
CataLink Limited [CY]
EXUS Software Monoprosopi Etairia Periorismenis Evthinis [GR]
Högskolan i Borås [SE]
Information Technologies Institute, Centre for Research & Technology Hellas [GR]
King's College London [UK]
Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen/ Ddept. DANS [NL]
Michael Culture Association [BE]
Ministero Della Cultura [IT]
ShareMusic & Performing Arts [SE]
Stanford University [US]
MuseIT är en förkortning av det engelska namnet på projektet. Utskrivet står det för:
Multisensory, User-centred, Shared cultural Experiences through Interactive Technologies.
Översatt till svenska betyder det ungefär: Multisensoriska, användarfokuserade kulturupplevelser genom interaktiva teknologier.
Multisensoriska betyder att man använder sig av flera sinnen, i det här fallet främst hörsel, syn och känsel.
Multimodalitet är ett synsätt på kommunikation, interaktion och representation som inte bara använder språk som tal och text, utan man kombinerar olika sätt att kommunicera. Till exempel att man på en hemsida använder sig av både text, ljud, foto, video och känsel för att berätta eller förklara något. Något som är multimodalt upplevs multisensoriskt – med flera sinnen. Därför kan begreppen verka förvirrande ibland och används lite växelvis.
Interaktiva teknologier kan beskrivas som samarbete mellan människa och teknik, där informationen flödar åt båda hållen. Det kan gälla till exempel att en person ställer en fråga i ett datorprogram och får ett svar tillbaka från datorprogrammet.
Kulturtillgångar är den konst, språk, musik, traditioner, berättelser med mera som formar ett samhälles identitet, vanor och liknande.
Ordet haptik kommer från det grekiska ordet haptomai, som betyder att vidröra.
Med haptik kan något som vanligtvis upplevs via ett annat sinne imiteras och överföras digitalt till känselsinnet.
Till exempel kan haptisk teknik göra det möjligt för en döv person att ta del av musik genom att känna den, istället för att höra musiken.
Vibrationssignalen i din mobiltelefon är ett bra exempel på haptik.
MuseIT är en förkortning av det engelska namnet på projektet. Utskrivet står det för:
Multisensory, User-centred, Shared cultural Experiences through Interactive Technologies.
Översatt till svenska betyder det ungefär: Multisensoriska, användarfokuserade kulturupplevelser genom interaktiva teknologier.
Multisensoriska betyder att man använder sig av flera sinnen, i det här fallet främst hörsel, syn och känsel.
Multimodalitet är ett synsätt på kommunikation, interaktion och representation som inte bara använder språk som tal och text, utan man kombinerar olika sätt att kommunicera. Till exempel att man på en hemsida använder sig av både text, ljud, foto, video och känsel för att berätta eller förklara något. Något som är multimodalt upplevs multisensoriskt – med flera sinnen. Därför kan begreppen verka förvirrande ibland och används lite växelvis.
Interaktiva teknologier kan beskrivas som samarbete mellan människa och teknik, där informationen flödar åt båda hållen. Det kan gälla till exempel att en person ställer en fråga i ett datorprogram och får ett svar tillbaka från datorprogrammet.
Kulturtillgångar är den konst, språk, musik, traditioner, berättelser med mera som formar ett samhälles identitet, vanor och liknande.
Ordet haptik kommer från det grekiska ordet haptomai, som betyder att vidröra.
Med haptik kan något som vanligtvis upplevs via ett annat sinne imiteras och överföras digitalt till känselsinnet.
Till exempel kan haptisk teknik göra det möjligt för en döv person att ta del av musik genom att känna den, istället för att höra musiken.
Vibrationssignalen i din mobiltelefon är ett bra exempel på haptik.