
Den 14 oktober samlades vi på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för årets upplaga av ShareSymposium. En dag där vi tillsammans utforskade hur musik kan formas, förnyas och göras tillgänglig för fler. Genom föreläsningar, samtal och praktiska seminarier fördjupade vi oss i frågor om repertoarutveckling, kreativ notation och nya sätt att skapa och dela musik över gränser.
Årets tema kretsade kring hur musik kan förmedlas, formas och förnyas för att nå fler. Symposiet vände sig till deltagare som vill utmana invanda tankemönster och bidra till utvecklingen inom musik, tillgänglighet och lärande.
Bland årets medverkande fanns professor Frank Lyons och professor Paul Moore från Ulster University, som berättade om de inkluderande metoder de använt i arbetet med det banbrytande multimediaverket Zoom Time – Over and Out. Verket kombinerar musik, VR, symfoniorkester och live-ljuddesign.
Även Jean-Philippe Després från Université Laval i Kanada medverkade, och delade insikter från sin forskning om improvisation, lek och kreativt lärande inom musikpedagogik.

Symposiet gästades också av Jesper Nordin, tonsättare och skapare av Gestrument, samt Asta Hyvärinen, internationellt verksam finsk tonsättare känd för sitt kompositionssätt ”surrealistisk kubism”. I ett panelsamtal lett av ShareMusics verksamhetschef och konstnärliga ledare Sophia Alexandersson deltog de båda tillsammans med Ewe Larsson, Tomas Hulenvik Klingberg och Peter Larsson, som alla delade med sig av sina erfarenheter kring alternativa notationsformer och inkluderande musikskapande.
Efter gemensam lunch följde ett musikaliskt framträdande som blev en av dagens höjdpunkter. På scen fick vi se Ewe Larsson från Elefantöra, tillsammans med musikern och kompositören Peter Larsson samt två studenter från Kungl. Musikhögskolan. De spelade bland annat ett verk komponerat av Peter, där mötet mellan klassiska och digitala instrument skapade en magisk upplevelse.

Under eftermiddagen erbjöds deltagarna tre praktiska seminarier att välja mellan. I Zoom Time – Over and Out gav Frank Lyons och Paul Moore en inblick i de teknologier och kompositionsprocesser som används för samskapande av musik och visuella element. I passet Lyssna till mitt öga! presenterade Ellen Sjö Sander och Judith Stocks hur musik kan skapas genom ögonstyrning, och hur alternativa uttrycksformer öppnar nya vägar för musikalisk interaktion.
Tonsättaren och musikern Tomas Hulenvik Klingberg, som även är en uppskattad workshopledare på ShareMusic, ledde ett seminarium på temat alternativ notation. Där fick deltagarna bland annat testa på alternativa instrument och nya metoder för en mer inkluderad musikundervisning. Efter dagen vittnade flera deltagare om att de fått med sig både inspiration och nya idéer kring hur de kan arbeta mer inkluderande i sin musikundervisning. Många lyfte också fram konkreta exempel som att arbeta med alternativa notationsformer i form av bilder, färgade papper och tyg som går att känna på.
Dagen efter hölls en fortbildningsdag, även denna på Kungl. Musikhögskolan. Fokus låg på inkluderande repertoarutveckling och digitalt skapande, under ledning av musikern och tonsättaren Tomas Hulenvik Klingberg.

Deltagarna fick möjlighet att fördjupa sig i hur musik kan skapas och delas på nya sätt genom hållbara repertoarer, kreativa notationsformer och samspelet mellan digitala och akustiska instrument.
Fortbildningsdagen fylldes av praktiska workshoppar, reflektioner och många aha-upplevelser. Flera deltagare lyfte fram den fina balansen mellan teori och praktik, och det öppna klimatet som gjorde att alla vågade prova nya idéer:
"Väldigt bra balans mellan teoretiska och praktiska moment."
"Tomas skapar ett tryggt och tillåtande klimat där alla vågar prova nya saker."
"Jag fick många idéer som jag tar med mig till min undervisning."
Och resultatet? Magiska partitur skapade av oväntade material där knappar i alla färger och former blev en oväntad men självklar favorit.

Fortbildningsdagen visade tydligt hur kreativitet, teknik och tillgänglighet kan mötas i lärande och hur nya musikaliska processer kan växa fram när alla får vara med och skapa.
Stort tack till alla som kom och som gjorde dagarna möjliga. Tillsammans jobbar vi framåt för en mer inkluderande musikundervisning!
Symposiet arrangerades inom ramen för EDI med stöd från Kulturrådet i samverkan med Kungl. Musikhögskolan och Inclusive Creativity.
Symposium
Ett symposium är en mötesdag där människor samlas för att dela kunskap, idéer och inspiration kring ett gemensamt tema.
Partitur
Ett partitur visar hur olika instrument eller röster samspelar i ett musikstycke – ibland även i form av bilder, färger eller symboler.
EDI
Elektroniska och Digitala Instrument i musikundervisning
Intervju med Jean-Philippe Després. Om hans arbete och medverkan under Symposiet: Musik som alla kan ta plats i
Läs mer om EDI-projektet: Elektroniska och digitala instrument (EDI) i musikundervisning
Symposium
Ett symposium är en mötesdag där människor samlas för att dela kunskap, idéer och inspiration kring ett gemensamt tema.
Partitur
Ett partitur visar hur olika instrument eller röster samspelar i ett musikstycke – ibland även i form av bilder, färger eller symboler.
EDI
Elektroniska och Digitala Instrument i musikundervisning